Popis: Popis: D:\Robota\2024\september\cppp\logo.jpgCentrum poradenstva a prevencie
Dostojevského č. 12, 014 01 BYTČA
'   041/55 21 965, 0911/ 252 989       e-mail: cpppapbytca@gmail.com      www.cpppapbytca.sk

PONUKA
AKTIVÍT

KARIÉROVÁ VÝCHOVA
 A PORADENSTVO

INTERVENCIE S
ASISTENCIOU PSA

TLAČIVÁ

DOKUMENTY

KONTAKT

Späť

 

  Individuálne aktivity

  Skupinové aktivity


  


  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© CPaP Bytča 2024

 

 

ZÁKLADNÉ ŠKOLY, I. stupeň

 

Čítanie s porozumením (skupinová a individuálna diagnostika)

je neodmysliteľnou súčasťou vzdelávania, predpokladom učenia a podmienkou úspešnosti.

 

Cieľová skupina:          žiaci 3. ročníka ZŠ

Časová dotácia:           1 x 2 vyučovacie hodiny (najmä na SJ)

                                  

Cieľ diagnostiky :         Prostredníctvom psychodiagnostických testov zameraných na čítanie s porozumením aktuálne zmapovanie čítania u jednotlivých žiakov – technika + porozumenie čítania

 

Po diagnostike dieťaťa bude s jeho výsledkami oboznámený pedagóg, ktorý môže vo veľkej miere ďalej pomáhať deťom s naučením správnej techniky čítania a tiež práce s textom a jeho porozumením.

 

O výsledkoch budú informovaní aj rodičia dieťaťa prostredníctvom pedagóga a v prípade záujmu sa môžu telefonicky nakontaktovať na špeciálneho pedagóga z centra, ktorý vykonal diagnostiku.

 

 Prevencia šikanovania

 

Cieľová skupina:          žiaci I. stupňa ZŠ

Časová dotácia:           1 x 2 vyučovacie hodiny                      

           

Cieľ programu: Zážitkovou formou oboznámiť deti s pojmom šikanovanie

 

Témy stretnutia:         

           

•          Pomocou obrázkov spoločne identifikovať ako sa jednotliví aktéri cítia, čo si myslia a ako sa správajú

•          Naučíme sa, čo robiť, ak sa so šikanovaním stretneme

•          Budeme budovať pozitívne vzťahy v triede

 

ZÁKLADNÉ ŠKOLY I., II. stupeň

 

 

Prevencia rizikového správania – intervencie s asistenciou psa

 

Cieľová skupina:                      žiaci  ZŠ

Časová dotácia:                       3 x 2, alebo 2 x 2 vyučovacie hod       

 

Cieľ programu: Rozvíjanie vedomostí, zručností, schopnosti empatie, kooperácie, pozitívneho vzťahu k zvieratám a pozitívnych medziľudských vzťahov.

 

Humánno-animálny tím / Martončik (špeciálny pedagóg) a pes Majlo

 

Základom preventívneho programu je prítomnosť Majla - canisterapeutického psa a aplikovanie intervencií s jeho asistenciou do vyučovacích, vzdelávacích a výchovných procesov. Realizované aktivity patria k primárnej prevencii a ich úlohou je vytvárať a podporovať vhodné podmienky v rámci kolektívu. Aplikovať intervencie s asistenciou psa do vyučovacích, vzdelávacích a výchovných procesov má pozitívny vplyv na zlepšenie sociálnych schopností detí. Majlo slúži ako motivátor k edukačným činnostiam, pri ktorých nastáva rozvoj schopností, zlepšuje sa sústredenosť a komunikatívnosť. Pomáha znižovať napätie žiakov, žiaci sa cítia uvoľnení, motivovaní k edukačnej činnosti, dokážu lepšie spolupracovať v triednom kolektíve a sú tolerantnejší.

 

Socioklíma - diagnostika

 

Cieľová skupina:          žiaci I. stupeň od 3.triedy a všetky  triedy II. stupňa ZŠ

Časová dotácia:           1 stretnutie (1 stretnutie trvá cca 45 minút, kedy žiaci vypĺňajú online dotazník)

 

Cieľ programu:

Pomocou online dotazníkov zisťujeme komplexný pohľad na štruktúru triedy, mapujeme mieru sociálneho začlenenia žiakov z hľadiska ich prijatia, zapojenia a bezpečia v skupine vrstovníkov. Dotazníky ponúkajú jedinečný výstup v tom, že všetky dotazníky majú dve úrovne – sebahodnotenie a popis prejavov správania z pohľadu spolužiakov. Ich analýza zefektívni prístup a zacielenie podporných opatrení.

 

Po diagnostike dostáva tr. učiteľ/výchovný poradca/člen ŠPT správu

o štruktúre triedy, prebieha konzultácia výsledkov, prípadne podľa

požiadavky sa nastaví program vyplývajúc z diagnostiky

ohrozeného správania v triede.

 

ZÁKLADNÉ ŠKOLY, II. stupeň

 

Podpora dobrej sociálnej klímy v triede

 

Cieľová skupina:          žiaci II. stupňa ZŠ

Časová dotácia:           3-4 stretnutia x 2 vyučovacie hodiny

 

Cieľ programu: Cieľom programu je výchova žiakov k empatii, spolupráci, rozvíjanie zručností žiakov v oblasti utvárania a hodnotenia pozitívneho vzťahu k sebe samému a iným, verbálnej, neverbálnej komunikácie a asertivity.

 

Témy stretnutí:

•          Utváranie pozitívneho vzťahu k sebe a k iným

•          Komunikácia – verbálna a neverbálna

•          Pozitívne hodnotenie druhých

•          Empatia

•          Asertivita

•          Spolupráca a ďalšie, v závislosti od potrieb konkrétnej triedy.

 

Pred program môžete využiť diagnostiku Socioklímy – na základe ktorej vieme „ušiť“ témy stretnutí podľa ohrozených rizík správania vyplývajúc z diagnostiky triedy.

 

Efektívne  učenie  pre slaboprospievajúcich žiakov na 2. stupni ZŠ

 

Cieľová skupina:          žiaci  5. – 9. roč. (max. 8-10 žiakov)

Časová dotácia:           3 x 2 vyučovacie hodiny (s frekvenciou každé 2 týždne)

 

Cieľ programu: Oboznámiť žiakov s rôznymi technikami učenia sa pri domácej príprave na vyučovanie.

 

Témy programu:

•          skupinová diagnostika čítania s porozumením (taktiež individuálne hlasné  čítanie),

•          pravidlá efektívneho učenia sa,

•          oboznámenie sa s Mentálnymi mapami,

•          vytváranie mentálnych máp,

•          ako sa učiť rýchlo – video: tipy na učenie,

•          vlastná  organizácia učenia sa,

•          zapájanie rôznych mnemotechnických pomôcok počas učenia sa a pod.....

 

Prevencia šikanovania a kyberšikanovania

 

Cieľová skupina:          žiaci II. stupňa ZŠ

Časová dotácia:           3 x 2 vyučovacie hodiny                      

           

Cieľ programu: Rozvíjanie sebareflexie, sebapoznanie, sebaúcty, ako aj sociálnych zručností, ktoré sú nevyhnutné k pestovaniu kvalitných medziľudských vzťahov.

 

Témy stretnutia:         

           

Žiaci sa interaktívnou formou oboznamujú s problematikou šikanovania a kyberšikanovania.

 

 

•          Sebapoznávanie a pocity

•          Osobnostný a sociálny rozvoj

•          Šikanovanie a kyberšikanovanie

 

Prevencia šikanovania– intervencie s asistenciou psa

 

Cieľová skupina:                      žiaci  II. stupňa ZŠ

Časová dotácia:                       2 alebo 3 krát po 2 vyučovacie hodiny

 

Cieľ programu: Rozvíjanie sebareflexie, sebapoznanie, sebaúcty, ako aj sociálnych zručností, ktoré sú nevyhnutné k pestovaniu kvalitných medziľudských vzťahov.

 

Humánno-animálny tím / Martončik (špeciálny pedagóg) a pes Majlo

 

Základom preventívneho programu je prítomnosť Majla - canisterapeutického psa a aplikovanie intervencií s jeho asistenciou do vyučovacích, vzdelávacích a výchovných procesov. Realizované aktivity patria k primárnej prevencii a ich úlohou je vytvárať a podporovať vhodné podmienky v rámci kolektívu. Aplikovať intervencie s asistenciou psa do vyučovacích, vzdelávacích a výchovných procesov má pozitívny vplyv na zlepšenie sociálnych schopností detí. Majlo slúži ako motivátor k edukačným činnostiam, pri ktorých nastáva rozvoj schopností, zlepšuje sa sústredenosť a komunikatívnosť. Pomáha znižovať napätie žiakov, žiaci sa cítia uvoľnení, motivovaní k edukačnej činnosti, dokážu lepšie spolupracovať v triednom kolektíve a sú tolerantnejší.

 

Majlo, labku na to - spolu to zvládneme intervencia s asistenciou psa

 

Cieľová skupina:                      žiaci  I. a II. stupňa ZŠ

Časová dotácia:                       2 alebo 3 krát po 2 vyučovacie hodiny

 

Cieľ programu: Program sa zameriava na tvorbu a realizáciu činností tak, aby deti do budúcna učili predchádzať negatívnym reakciám. Deti dostávajú možnosť učiť sa zo svojich chýb, ponúka sa im návod ako na to, učia sa poznávať a pomenovať svoje pocity, nálady, trápenia a uvedomovať si, že spolupráca s ostatnými v triede bude pre nich hodnotnejšia ako bezbrehá súťaživosť a individuálne zameranie.

 

Témy stretnutí (podľa zloženia triedy):

           

Keď sme silní, poznáme svoje slabosti.

Každý môže byť úspešný, len mu treba podať ruku.

Vyhrať neznamená vždy byť prvý.

Spolupráca je hodnotnejšia ako súťaživosť.

 

Humánno-animálny tím / Martončik (špeciálny pedagóg) a pes Majlo

 

Prevencia obchodovania s ľuďmi

 

Cieľová skupina:          žiaci 9. ročníka ZŠ

Časová dotácia:           2 x 2 vyučovacie hodiny (prípadne 1x 4 VH)

                                              

Cieľ programu: Poskytnutie praktických informácií, ktoré vedú k zníženiu rizík stať sa obeťou obchodovania s ľuďmi na Slovensku alebo v zahraničí .

 

Témy stretnutia:         

Interaktívnou formou (modelové situácie, diskusia a premietanie dokumentu) získavajú žiaci informácie týkajúce sa problematiky obchodovania s ľuďmi, ne/výhod práce doma a v zahraničí, zlepšuj svoje schopnosti rozhodovania sa a orientácie na trhu práce.

 

Drogy?...NE- potrebujem ku šťastnému životu!

 

Cieľová skupina:          žiaci II. stupňa ZŠ

Časová dotácia:           3 x 2 vyučovacie hodiny                      

                       

Cieľ programu: Poskytnutie informácií o negatívnom vplyve drog, poukázanie na dôležitosť životného štýle

 

Témy stretnutia:         

•          Sebapoznávanie a sebauvedomovania si svojich silných a slabých stránok

•          Zameranie sa na zmysluplné využívanie voľného času a diskutovať o tom, čo stráca mladý človek nadmerným užívaním alkoholu, tabaku alebo iných drog.

•          Sprostredkovanie základných informácií o vplyve drog (alkohol, tabak a iné návykové látky) na zdravie mladých ľudí. Zameranie sa na pozitívny postoj k zdravie neohrozujúcemu životnému štýlu.

 

Krízová intervencia na školách v prípade tragédie či náhlej alebo  blížiacej sa smrti žiaka, rodiča žiaka,

súrodenca žiaka, učiteľa...

 

Cieľová skupina:          žiaci ZŠ, pedagogický zbor, zamestnanci školy, rodičia

Časová dotácia:           podľa stupňa náročnosti (min. 2 vyučovacie hodiny)

 

Cieľ programu:             Vedenie krízovej intervencie v malých skupinách triednych kolektívov, psychoedukácia - beseda pre rodičov aj učiteľov. Zabezpečenie podpory žiakov, rodičov aj učiteľov v procese trúchlenia/smútenia. Vedenie posttraumatického poradenstva a terapie pozostalých.

 

Témy stretnutia:

•          Akceptovať realitu straty

•          Spracovať bolesť straty

•          Prispôsobiť sa svetu bez zosnulého

•          Nájsť trvalé spojenie so zosnulým uprostred nového života

 

Smrť môže byť veľmi náročná udalosť a smútenie je veľmi citlivá záležitosť. Každý z nás reaguje veľmi osobným a špecifickým spôsobom. Čo vlastne smútok obnáša, ako sa prejavuje a ako dlho môžu trvať fázy smútenia? Ako teda pomôžem niekomu, kto práve prišiel o milovaného človeka? Ako podporím svoje dieťa, partnera, rodiča, kolegu, kamaráta, žiaka, svoju trieda... keď príde o blízku osobu a už nikdy sa nevráti domov, do práce, do školy? Čo môže urobiť obyčajný laik a kedy je potrebné vyhľadať odbornú pomoc psychológa alebo psychiatra?

 

Poruchy príjmu potravy a pozitívny sebaobraz

 

Cieľová skupina: žiačky II. stupňa ZŠ

Časová dotácia: 2 x 3 vyučovacie hodiny

 

Témy programu:

•          Zážitkovou formou žiačkam priblížime faktory podmieňujúce vznik porúch príjmu potravy, ako aj typy týchto porúch.

•          Porozprávame sa o pojme krásy, vnímaní samých seba.

•          Sebaprijatie a pozitívny sebaobraz  ako dôležitá súčasť predchádzania porúch príjmu potravy.

 

Kariérová výchova a kariérové poradenstvo

 

Cieľová skupina:          žiaci 7., 8., 9.ročníka ZŠ

Časová dotácia:           pre 7. ročník 2x2 vyučovacie hodiny

                                   pre 8., 9. ročník 3x3 vyučovacie hodiny

 

Cieľ programu: Zistiť intelektové schopnosti, osobnostné predpoklady a záujmy žiakov, preskúmanie kariérových možností žiakov a vlastnej profesijnej dráhy

 

Témy stretnutia:

 

7. ročník

Rozvoj kompetencií a zručností, ktoré pomáhajú spoznať seba samého, identifikovať svoje zdroje a rozmýšľať o ich prepojení a využití na trhu práce, čím sa posilňuje ich schopnosť pristupovať k rozhodovaniu o vlastnej vzdelávacej a profesijnej dráhe zodpovedne a informovane.    

 

8., 9. ročník

1. stretnutie     diagnostika profesijnej orientácie – intelektové schopnosti, osobnostné predpoklady,...

2. -3. stretnutie            sebaexplorácia – uvedomenie si svojich silných stránok, záujmov a hodnôt, schopnosť sebareflexie, stanovovania si cieľov a identifikácia individuálnych zdrojov

            kariérová explorácia – preskúmanie a porovnanie rôznych kariérových možností a profesijných dráh, pochopenie zákonitostiam a požiadavkám svetu práce

            riadenie a plánovanie vlastnej profesijnej a vzdelávacej dráhy

 

Po ukončení programu prebiehajú individuálne konzultácie výsledkov diagnostiky v priestoroch školy, žiak dostáva správu z diagnostiky profesijnej orientácie.

 

Nepijem na jeho zdravie (beseda)

 

Cieľová skupina:          žiaci 9. ročníka ZŠ

Časová dotácia:           1 x 3 vyučovacie hodiny

                                              

Cieľ programu: Prevencia pitia alkoholu v tehotenstve a zvýšenie povedomia o FAS

 

Téma stretnutia:

Medzi mladými dospievajúcimi ľuďmi, ale aj v širšej  verejnosti, je málo známa skratka FAS. Označuje súbor telesných a mentálnych vývinových porúch plodu, ktoré vznikajú následkom konzumácie alkoholických nápojov v tehotenstve. Cieľom tejto besedy je zvýšiť úroveň povedomia o tomto ochorení a podporiť tak u mladých ľudí zodpovedný prístup k možnému budúcemu tehotenstvu (bez alkoholu a drog).

 

STREDNÉ ŠKOLY

 

Socioklíma - diagnostika

 

Cieľová skupina:          žiaci SŠ

Časová dotácia:           1 stretnutie (1 stretnutie trvá cca 45 minút, kedy žiaci vypĺňajú online dotazník)

Cieľ programu:

Pomocou online dotazníkov zisťujeme komplexný pohľad na štruktúru triedy, mapujeme mieru sociálneho začlenenia žiakov z hľadiska ich prijatia, zapojenia a bezpečia v skupine vrstovníkov. Dotazníky ponúkajú jedinečný výstup v tom, že všetky dotazníky majú dve úrovne – sebahodnotenie a popis prejavov správania z pohľadu spolužiakov. Ich analýza zefektívni prístup a zacielenie podporných opatrení.

 

Po diagnostike dostáva tr. učiteľ/výchovný poradca/člen ŠP správu

o štruktúre triedy, prebieha konzultácia výsledkov, prípadne podľa

požiadavky sa nastaví program vyplývajúc z diagnostiky

ohrozeného správania v triede.

 

Podpora dobrej sociálnej klímy v triede

 

Cieľová skupina:          žiaci SŠ

Časová dotácia:           3-4 stretnutia po 2 vyučovacie hodiny

 

Cieľ programu: Cieľom programu je výchova žiakov k empatii, spolupráci, rozvíjanie zručností žiakov v oblasti utvárania a hodnotenia pozitívneho vzťahu k sebe samému a iným, verbálnej, neverbálnej komunikácie a asertivity.

 

Témy stretnutí:

•          Utváranie pozitívneho vzťahu k sebe a k iným

•          Komunikácia – verbálna a neverbálna

•          Pozitívne hodnotenie druhých

•          Empatia

•          Asertivita

•          Spolupráca a ďalšie, v závislosti od potrieb konkrétnej triedy.

 

Pred program môžete využiť diagnostiku Socioklímy – na základe ktorej vieme „ušiť“ témy stretnutí podľa ohrozených rizík správania vyplývajúc z diagnostiky triedy.

 

Kariérová výchova a kariérové poradenstvo

 

Cieľová skupina:          žiaci gymnázia, SŠ

Časová dotácia:           2x3 vyučovacie hodiny (podľa dohody)

 

Cieľ programu: výber seminárov a maturitných predmetov

 

V školstve sa tradične kariérové poradenstvo zameriavalo na žiakov končiacich ročníkov, ktorý zdôrazňoval význam intervencie v podobe kariérovej diagnostiky. Reflektujúc na moderné trendy sa do popredia dostávajú holistické prístupy vo forme kariérovej výchovy, ktorá sa nesústreďuje len na kľúčové momenty v študijnom a kariérovom rozhodovaní žiaka, ale je poskytovaná kontinuálne na čo sa snažíme nadviazať cez program Cesta hrdinu - objavenie vlastného poslania a vytvorenia si budúcnosti. A ako tento program vyzerá?Čo čaká žiakov na ich ceste? Oblasti ako...

 Kto som?

 Aký som typ osobnosti?

 Ako môžem v živote uspieť?

 Aká je moja vysnívaná budúcnosť, kariéra a poslanie?

 Aké kroky musím podniknúť na dosiahnutie mojej vysnívanej budúcnosti?

 

Spojenie všetkých týchto metód má prispieť k lepšeniu pochopeniu seba samého, aby žiak mohol žiť plnohodnotný život v súlade so svojou skutočnou identitou.

 

Prevencia obchodovania s ľuďmi

 

Cieľová skupina:          žiaci SŠ

Časová dotácia:           4 - 6 vyučovacích hodín(podľa individuálnej dohody)

                                              

Cieľ programu: Poskytnutie praktických informácií, ktoré vedú k zníženiu rizík stať sa obeťou obchodovania s ľuďmi na Slovensku alebo v zahraničí.

 

Témy stretnutia:         

Interaktívnou formou (modelové situácie, diskusia a premietanie dokumentu) získavajú žiaci informácie týkajúce sa problematiky obchodovania s ľuďmi, ne/výhod práce doma a v zahraničí, zlepšuj svoje schopnosti rozhodovania sa a orientácie na trhu práce.

 

Duševné zdravie

 

Cieľová skupina:          žiaci SŠ

Časová dotácia:           4 – 6 vyučovacích hodín (podľa individuálnej dohody)

 

Cieľ programu:             Získanie nových informácií o duševnom zdraví a duševných chorobách.

 

Interaktívnou formou (cez modelové situácie, diskusie a hry) sa žiaci dozvedajúo možnostiach zvýšenia odolnosti organizmu na fyzickú a psychickú záťaž v náročných životných situáciách. Vyskúšajú si techniky pre budovanie kvalitnýchmedziľudských vzťahov, aktivity rozvíjajúce lepšie sociálne zručnosti potrebné pre život a spoluprácu.

 

Témy stretnutí:

•          Som normálny?

•          Smútok a depresia.

•          Priateľov si vyberáme, rodinu nie.

 

Krízová intervencia na školách v prípade tragédie či náhlej alebo blížiacej sa smrti žiaka, rodiča žiaka, súrodenca žiaka, učiteľa...

 

Cieľová skupina:          žiaci SŠ, pedagogický zbor, zamestnanci školy, rodičia

Časová dotácia:           podľa stupňa náročnosti (min. 2 vyučovacie hodiny)

 

Cieľ programu:             Vedenie krízovej intervencie v malých skupinách triednych kolektívov, psychoedukácia - beseda pre rodičov aj učiteľov. Zabezpečenie podpory žiakov, rodičov aj učiteľov v procese trúchlenia - smútenia. Vedenie posttraumatického poradenstva a terapie pozostalých.

 

Témy stretnutia:

•          Akceptovať realitu straty

•          Spracovať bolesť straty

•          Prispôsobiť sa svetu bez zosnulého

•          Nájsť trvalé spojenie so zosnulým uprostred nového života

 

Čo vlastne smútok obnáša, ako sa prejavuje a ako dlho môžu trvať fázy smútenia.Ako pomôžem niekomu, kto práve prišiel o milovaného človeka? Ako podporím svoje dieťa, partnera, rodiča, kolegu, kamaráta, žiaka, svoju triedu... keď príde o blízku osobu a už nikdy sa nevráti domov, do práce, do školy? Čo môže urobiť obyčajný laik a kedy je potrebné vyhľadať odbornú pomoc psychológa alebo psychiatra.

 

Nepijem na jeho zdravie (beseda)

 

Cieľová skupina:          žiaci SŠ

Časová dotácia:           1 x 3 vyučovacie hodiny

                                              

Cieľ programu: Prevencia pitia alkoholu v tehotenstve a zvýšenie povedomia o FAS

 

Téma stretnutia:

            Medzi mladými dospievajúcimi ľuďmi, ale aj v širšej  verejnosti, je málo známa skratka FAS. Označuje súbor telesných a mentálnych vývinových porúch plodu, ktoré vznikajú následkom konzumácie alkoholických nápojov v tehotenstve. Cieľom tejto besedy je zvýšiť úroveň povedomia o tomto ochorení a podporiť tak u mladých ľudí zodpovedný prístup k možnému budúcemu tehotenstvu (bez alkoholu a drog).

 

 

V prípade záujmu o niektorú z vyššie uvedených skupinových aktivít je potrebné vypísať žiadosť.

 

 

TEŠÍME SA NA SPOLUPRÁCU! KOLEKTÍV CPP