Centrum
poradenstva a prevencie |
|||||||
PONUKA |
|||||||
Individuálne
aktivity
© CPaP Bytča 2024
|
ZÁKLADNÉ ŠKOLY, I. stupeň
Čítanie s porozumením (skupinová a individuálna diagnostika) je neodmysliteľnou súčasťou vzdelávania, predpokladom učenia a podmienkou úspešnosti.
Cieľová skupina: žiaci 3. ročníka ZŠ Časová dotácia: 1 x 2 vyučovacie hodiny (najmä na SJ)
Cieľ diagnostiky : Prostredníctvom psychodiagnostických testov zameraných na čítanie s porozumením aktuálne zmapovanie čítania u jednotlivých žiakov – technika + porozumenie čítania
Po diagnostike dieťaťa bude s jeho výsledkami oboznámený pedagóg, ktorý môže vo veľkej miere ďalej pomáhať deťom s naučením správnej techniky čítania a tiež práce s textom a jeho porozumením.
O výsledkoch budú informovaní aj rodičia dieťaťa prostredníctvom pedagóga a v prípade záujmu sa môžu telefonicky nakontaktovať na špeciálneho pedagóga z centra, ktorý vykonal diagnostiku.
Prevencia šikanovania
Cieľová skupina: žiaci I. stupňa ZŠ Časová dotácia: 1 x 2 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Zážitkovou formou oboznámiť deti s pojmom šikanovanie
Témy stretnutia:
• Pomocou obrázkov spoločne identifikovať ako sa jednotliví aktéri cítia, čo si myslia a ako sa správajú • Naučíme sa, čo robiť, ak sa so šikanovaním stretneme • Budeme budovať pozitívne vzťahy v triede
ZÁKLADNÉ ŠKOLY I., II. stupeň
Prevencia rizikového správania – intervencie s asistenciou psa
Cieľová skupina: žiaci ZŠ Časová dotácia: 3 x 2, alebo 2 x 2 vyučovacie hod
Cieľ programu: Rozvíjanie vedomostí, zručností, schopnosti empatie, kooperácie, pozitívneho vzťahu k zvieratám a pozitívnych medziľudských vzťahov.
Humánno-animálny tím / Martončik (špeciálny pedagóg) a pes Majlo
Základom preventívneho programu je prítomnosť Majla - canisterapeutického psa a aplikovanie intervencií s jeho asistenciou do vyučovacích, vzdelávacích a výchovných procesov. Realizované aktivity patria k primárnej prevencii a ich úlohou je vytvárať a podporovať vhodné podmienky v rámci kolektívu. Aplikovať intervencie s asistenciou psa do vyučovacích, vzdelávacích a výchovných procesov má pozitívny vplyv na zlepšenie sociálnych schopností detí. Majlo slúži ako motivátor k edukačným činnostiam, pri ktorých nastáva rozvoj schopností, zlepšuje sa sústredenosť a komunikatívnosť. Pomáha znižovať napätie žiakov, žiaci sa cítia uvoľnení, motivovaní k edukačnej činnosti, dokážu lepšie spolupracovať v triednom kolektíve a sú tolerantnejší.
Socioklíma - diagnostika
Cieľová skupina: žiaci I. stupeň od 3.triedy a všetky triedy II. stupňa ZŠ Časová dotácia: 1 stretnutie (1 stretnutie trvá cca 45 minút, kedy žiaci vypĺňajú online dotazník)
Cieľ programu: Pomocou online dotazníkov zisťujeme komplexný pohľad na štruktúru triedy, mapujeme mieru sociálneho začlenenia žiakov z hľadiska ich prijatia, zapojenia a bezpečia v skupine vrstovníkov. Dotazníky ponúkajú jedinečný výstup v tom, že všetky dotazníky majú dve úrovne – sebahodnotenie a popis prejavov správania z pohľadu spolužiakov. Ich analýza zefektívni prístup a zacielenie podporných opatrení.
Po diagnostike dostáva tr. učiteľ/výchovný poradca/člen ŠPT správu o štruktúre triedy, prebieha konzultácia výsledkov, prípadne podľa požiadavky sa nastaví program vyplývajúc z diagnostiky ohrozeného správania v triede.
ZÁKLADNÉ ŠKOLY, II. stupeň
Podpora dobrej sociálnej klímy v triede
Cieľová skupina: žiaci II. stupňa ZŠ Časová dotácia: 3-4 stretnutia x 2 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Cieľom programu je výchova žiakov k empatii, spolupráci, rozvíjanie zručností žiakov v oblasti utvárania a hodnotenia pozitívneho vzťahu k sebe samému a iným, verbálnej, neverbálnej komunikácie a asertivity.
Témy stretnutí: • Utváranie pozitívneho vzťahu k sebe a k iným • Komunikácia – verbálna a neverbálna • Pozitívne hodnotenie druhých • Empatia • Asertivita • Spolupráca a ďalšie, v závislosti od potrieb konkrétnej triedy.
Pred program môžete využiť diagnostiku Socioklímy – na základe ktorej vieme „ušiť“ témy stretnutí podľa ohrozených rizík správania vyplývajúc z diagnostiky triedy.
Efektívne učenie pre slaboprospievajúcich žiakov na 2. stupni ZŠ
Cieľová skupina: žiaci 5. – 9. roč. (max. 8-10 žiakov) Časová dotácia: 3 x 2 vyučovacie hodiny (s frekvenciou každé 2 týždne)
Cieľ programu: Oboznámiť žiakov s rôznymi technikami učenia sa pri domácej príprave na vyučovanie.
Témy programu: • skupinová diagnostika čítania s porozumením (taktiež individuálne hlasné čítanie), • pravidlá efektívneho učenia sa, • oboznámenie sa s Mentálnymi mapami, • vytváranie mentálnych máp, • ako sa učiť rýchlo – video: tipy na učenie, • vlastná organizácia učenia sa, • zapájanie rôznych mnemotechnických pomôcok počas učenia sa a pod.....
Prevencia šikanovania a kyberšikanovania
Cieľová skupina: žiaci II. stupňa ZŠ Časová dotácia: 3 x 2 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Rozvíjanie sebareflexie, sebapoznanie, sebaúcty, ako aj sociálnych zručností, ktoré sú nevyhnutné k pestovaniu kvalitných medziľudských vzťahov.
Témy stretnutia:
Žiaci sa interaktívnou formou oboznamujú s problematikou šikanovania a kyberšikanovania. |
||||||
|
• Sebapoznávanie a pocity • Osobnostný a sociálny rozvoj • Šikanovanie a kyberšikanovanie
Prevencia šikanovania– intervencie s asistenciou psa
Cieľová skupina: žiaci II. stupňa ZŠ Časová dotácia: 2 alebo 3 krát po 2 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Rozvíjanie sebareflexie, sebapoznanie, sebaúcty, ako aj sociálnych zručností, ktoré sú nevyhnutné k pestovaniu kvalitných medziľudských vzťahov.
Humánno-animálny tím / Martončik (špeciálny pedagóg) a pes Majlo
Základom preventívneho programu je prítomnosť Majla - canisterapeutického psa a aplikovanie intervencií s jeho asistenciou do vyučovacích, vzdelávacích a výchovných procesov. Realizované aktivity patria k primárnej prevencii a ich úlohou je vytvárať a podporovať vhodné podmienky v rámci kolektívu. Aplikovať intervencie s asistenciou psa do vyučovacích, vzdelávacích a výchovných procesov má pozitívny vplyv na zlepšenie sociálnych schopností detí. Majlo slúži ako motivátor k edukačným činnostiam, pri ktorých nastáva rozvoj schopností, zlepšuje sa sústredenosť a komunikatívnosť. Pomáha znižovať napätie žiakov, žiaci sa cítia uvoľnení, motivovaní k edukačnej činnosti, dokážu lepšie spolupracovať v triednom kolektíve a sú tolerantnejší.
Majlo, labku na to - spolu to zvládneme intervencia s asistenciou psa
Cieľová skupina: žiaci I. a II. stupňa ZŠ Časová dotácia: 2 alebo 3 krát po 2 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Program sa zameriava na tvorbu a realizáciu činností tak, aby deti do budúcna učili predchádzať negatívnym reakciám. Deti dostávajú možnosť učiť sa zo svojich chýb, ponúka sa im návod ako na to, učia sa poznávať a pomenovať svoje pocity, nálady, trápenia a uvedomovať si, že spolupráca s ostatnými v triede bude pre nich hodnotnejšia ako bezbrehá súťaživosť a individuálne zameranie.
Témy stretnutí (podľa zloženia triedy):
Keď sme silní, poznáme svoje slabosti. Každý môže byť úspešný, len mu treba podať ruku. Vyhrať neznamená vždy byť prvý. Spolupráca je hodnotnejšia ako súťaživosť.
Humánno-animálny tím / Martončik (špeciálny pedagóg) a pes Majlo
Prevencia obchodovania s ľuďmi
Cieľová skupina: žiaci 9. ročníka ZŠ Časová dotácia: 2 x 2 vyučovacie hodiny (prípadne 1x 4 VH)
Cieľ programu: Poskytnutie praktických informácií, ktoré vedú k zníženiu rizík stať sa obeťou obchodovania s ľuďmi na Slovensku alebo v zahraničí .
Témy stretnutia: Interaktívnou formou (modelové situácie, diskusia a premietanie dokumentu) získavajú žiaci informácie týkajúce sa problematiky obchodovania s ľuďmi, ne/výhod práce doma a v zahraničí, zlepšuj svoje schopnosti rozhodovania sa a orientácie na trhu práce.
Drogy?...NE- potrebujem ku šťastnému životu!
Cieľová skupina: žiaci II. stupňa ZŠ Časová dotácia: 3 x 2 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Poskytnutie informácií o negatívnom vplyve drog, poukázanie na dôležitosť životného štýle
Témy stretnutia: • Sebapoznávanie a sebauvedomovania si svojich silných a slabých stránok • Zameranie sa na zmysluplné využívanie voľného času a diskutovať o tom, čo stráca mladý človek nadmerným užívaním alkoholu, tabaku alebo iných drog. • Sprostredkovanie základných informácií o vplyve drog (alkohol, tabak a iné návykové látky) na zdravie mladých ľudí. Zameranie sa na pozitívny postoj k zdravie neohrozujúcemu životnému štýlu.
Krízová intervencia na školách v prípade tragédie či náhlej alebo blížiacej sa smrti žiaka, rodiča žiaka, súrodenca žiaka, učiteľa...
Cieľová skupina: žiaci ZŠ, pedagogický zbor, zamestnanci školy, rodičia Časová dotácia: podľa stupňa náročnosti (min. 2 vyučovacie hodiny)
Cieľ programu: Vedenie krízovej intervencie v malých skupinách triednych kolektívov, psychoedukácia - beseda pre rodičov aj učiteľov. Zabezpečenie podpory žiakov, rodičov aj učiteľov v procese trúchlenia/smútenia. Vedenie posttraumatického poradenstva a terapie pozostalých.
Témy stretnutia: • Akceptovať realitu straty • Spracovať bolesť straty • Prispôsobiť sa svetu bez zosnulého • Nájsť trvalé spojenie so zosnulým uprostred nového života
Smrť môže byť veľmi náročná udalosť a smútenie je veľmi citlivá záležitosť. Každý z nás reaguje veľmi osobným a špecifickým spôsobom. Čo vlastne smútok obnáša, ako sa prejavuje a ako dlho môžu trvať fázy smútenia? Ako teda pomôžem niekomu, kto práve prišiel o milovaného človeka? Ako podporím svoje dieťa, partnera, rodiča, kolegu, kamaráta, žiaka, svoju trieda... keď príde o blízku osobu a už nikdy sa nevráti domov, do práce, do školy? Čo môže urobiť obyčajný laik a kedy je potrebné vyhľadať odbornú pomoc psychológa alebo psychiatra?
Poruchy príjmu potravy a pozitívny sebaobraz
Cieľová skupina: žiačky II. stupňa ZŠ Časová dotácia: 2 x 3 vyučovacie hodiny
Témy programu: • Zážitkovou formou žiačkam priblížime faktory podmieňujúce vznik porúch príjmu potravy, ako aj typy týchto porúch. • Porozprávame sa o pojme krásy, vnímaní samých seba. • Sebaprijatie a pozitívny sebaobraz ako dôležitá súčasť predchádzania porúch príjmu potravy.
Kariérová výchova a kariérové poradenstvo
Cieľová skupina: žiaci 7., 8., 9.ročníka ZŠ Časová dotácia: pre 7. ročník 2x2 vyučovacie hodiny pre 8., 9. ročník 3x3 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Zistiť intelektové schopnosti, osobnostné predpoklady a záujmy žiakov, preskúmanie kariérových možností žiakov a vlastnej profesijnej dráhy
Témy stretnutia:
7. ročník Rozvoj kompetencií a zručností, ktoré pomáhajú spoznať seba samého, identifikovať svoje zdroje a rozmýšľať o ich prepojení a využití na trhu práce, čím sa posilňuje ich schopnosť pristupovať k rozhodovaniu o vlastnej vzdelávacej a profesijnej dráhe zodpovedne a informovane.
8., 9. ročník 1. stretnutie diagnostika profesijnej orientácie – intelektové schopnosti, osobnostné predpoklady,... 2. -3. stretnutie sebaexplorácia – uvedomenie si svojich silných stránok, záujmov a hodnôt, schopnosť sebareflexie, stanovovania si cieľov a identifikácia individuálnych zdrojov kariérová explorácia – preskúmanie a porovnanie rôznych kariérových možností a profesijných dráh, pochopenie zákonitostiam a požiadavkám svetu práce riadenie a plánovanie vlastnej profesijnej a vzdelávacej dráhy
Po ukončení programu prebiehajú individuálne konzultácie výsledkov diagnostiky v priestoroch školy, žiak dostáva správu z diagnostiky profesijnej orientácie.
Nepijem na jeho zdravie (beseda)
Cieľová skupina: žiaci 9. ročníka ZŠ Časová dotácia: 1 x 3 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Prevencia pitia alkoholu v tehotenstve a zvýšenie povedomia o FAS
Téma stretnutia: Medzi mladými dospievajúcimi ľuďmi, ale aj v širšej verejnosti, je málo známa skratka FAS. Označuje súbor telesných a mentálnych vývinových porúch plodu, ktoré vznikajú následkom konzumácie alkoholických nápojov v tehotenstve. Cieľom tejto besedy je zvýšiť úroveň povedomia o tomto ochorení a podporiť tak u mladých ľudí zodpovedný prístup k možnému budúcemu tehotenstvu (bez alkoholu a drog).
STREDNÉ ŠKOLY
Socioklíma - diagnostika
Cieľová skupina: žiaci SŠ Časová dotácia: 1 stretnutie (1 stretnutie trvá cca 45 minút, kedy žiaci vypĺňajú online dotazník) Cieľ programu: Pomocou online dotazníkov zisťujeme komplexný pohľad na štruktúru triedy, mapujeme mieru sociálneho začlenenia žiakov z hľadiska ich prijatia, zapojenia a bezpečia v skupine vrstovníkov. Dotazníky ponúkajú jedinečný výstup v tom, že všetky dotazníky majú dve úrovne – sebahodnotenie a popis prejavov správania z pohľadu spolužiakov. Ich analýza zefektívni prístup a zacielenie podporných opatrení.
Po diagnostike dostáva tr. učiteľ/výchovný poradca/člen ŠP správu o štruktúre triedy, prebieha konzultácia výsledkov, prípadne podľa požiadavky sa nastaví program vyplývajúc z diagnostiky ohrozeného správania v triede.
Podpora dobrej sociálnej klímy v triede
Cieľová skupina: žiaci SŠ Časová dotácia: 3-4 stretnutia po 2 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Cieľom programu je výchova žiakov k empatii, spolupráci, rozvíjanie zručností žiakov v oblasti utvárania a hodnotenia pozitívneho vzťahu k sebe samému a iným, verbálnej, neverbálnej komunikácie a asertivity.
Témy stretnutí: • Utváranie pozitívneho vzťahu k sebe a k iným • Komunikácia – verbálna a neverbálna • Pozitívne hodnotenie druhých • Empatia • Asertivita • Spolupráca a ďalšie, v závislosti od potrieb konkrétnej triedy.
Pred program môžete využiť diagnostiku Socioklímy – na základe ktorej vieme „ušiť“ témy stretnutí podľa ohrozených rizík správania vyplývajúc z diagnostiky triedy.
Kariérová výchova a kariérové poradenstvo
Cieľová skupina: žiaci gymnázia, SŠ Časová dotácia: 2x3 vyučovacie hodiny (podľa dohody)
Cieľ programu: výber seminárov a maturitných predmetov
V školstve sa tradične kariérové poradenstvo zameriavalo na žiakov končiacich ročníkov, ktorý zdôrazňoval význam intervencie v podobe kariérovej diagnostiky. Reflektujúc na moderné trendy sa do popredia dostávajú holistické prístupy vo forme kariérovej výchovy, ktorá sa nesústreďuje len na kľúčové momenty v študijnom a kariérovom rozhodovaní žiaka, ale je poskytovaná kontinuálne na čo sa snažíme nadviazať cez program Cesta hrdinu - objavenie vlastného poslania a vytvorenia si budúcnosti. A ako tento program vyzerá?Čo čaká žiakov na ich ceste? Oblasti ako... Kto som? Aký som typ osobnosti? Ako môžem v živote uspieť? Aká je moja vysnívaná budúcnosť, kariéra a poslanie? Aké kroky musím podniknúť na dosiahnutie mojej vysnívanej budúcnosti?
Spojenie všetkých týchto metód má prispieť k lepšeniu pochopeniu seba samého, aby žiak mohol žiť plnohodnotný život v súlade so svojou skutočnou identitou.
Prevencia obchodovania s ľuďmi
Cieľová skupina: žiaci SŠ Časová dotácia: 4 - 6 vyučovacích hodín(podľa individuálnej dohody)
Cieľ programu: Poskytnutie praktických informácií, ktoré vedú k zníženiu rizík stať sa obeťou obchodovania s ľuďmi na Slovensku alebo v zahraničí.
Témy stretnutia: Interaktívnou formou (modelové situácie, diskusia a premietanie dokumentu) získavajú žiaci informácie týkajúce sa problematiky obchodovania s ľuďmi, ne/výhod práce doma a v zahraničí, zlepšuj svoje schopnosti rozhodovania sa a orientácie na trhu práce.
Duševné zdravie
Cieľová skupina: žiaci SŠ Časová dotácia: 4 – 6 vyučovacích hodín (podľa individuálnej dohody)
Cieľ programu: Získanie nových informácií o duševnom zdraví a duševných chorobách.
Interaktívnou formou (cez modelové situácie, diskusie a hry) sa žiaci dozvedajúo možnostiach zvýšenia odolnosti organizmu na fyzickú a psychickú záťaž v náročných životných situáciách. Vyskúšajú si techniky pre budovanie kvalitnýchmedziľudských vzťahov, aktivity rozvíjajúce lepšie sociálne zručnosti potrebné pre život a spoluprácu.
Témy stretnutí: • Som normálny? • Smútok a depresia. • Priateľov si vyberáme, rodinu nie.
Krízová intervencia na školách v prípade tragédie či náhlej alebo blížiacej sa smrti žiaka, rodiča žiaka, súrodenca žiaka, učiteľa...
Cieľová skupina: žiaci SŠ, pedagogický zbor, zamestnanci školy, rodičia Časová dotácia: podľa stupňa náročnosti (min. 2 vyučovacie hodiny)
Cieľ programu: Vedenie krízovej intervencie v malých skupinách triednych kolektívov, psychoedukácia - beseda pre rodičov aj učiteľov. Zabezpečenie podpory žiakov, rodičov aj učiteľov v procese trúchlenia - smútenia. Vedenie posttraumatického poradenstva a terapie pozostalých.
Témy stretnutia: • Akceptovať realitu straty • Spracovať bolesť straty • Prispôsobiť sa svetu bez zosnulého • Nájsť trvalé spojenie so zosnulým uprostred nového života
Čo vlastne smútok obnáša, ako sa prejavuje a ako dlho môžu trvať fázy smútenia.Ako pomôžem niekomu, kto práve prišiel o milovaného človeka? Ako podporím svoje dieťa, partnera, rodiča, kolegu, kamaráta, žiaka, svoju triedu... keď príde o blízku osobu a už nikdy sa nevráti domov, do práce, do školy? Čo môže urobiť obyčajný laik a kedy je potrebné vyhľadať odbornú pomoc psychológa alebo psychiatra.
Nepijem na jeho zdravie (beseda)
Cieľová skupina: žiaci SŠ Časová dotácia: 1 x 3 vyučovacie hodiny
Cieľ programu: Prevencia pitia alkoholu v tehotenstve a zvýšenie povedomia o FAS
Téma stretnutia: Medzi mladými dospievajúcimi ľuďmi, ale aj v širšej verejnosti, je málo známa skratka FAS. Označuje súbor telesných a mentálnych vývinových porúch plodu, ktoré vznikajú následkom konzumácie alkoholických nápojov v tehotenstve. Cieľom tejto besedy je zvýšiť úroveň povedomia o tomto ochorení a podporiť tak u mladých ľudí zodpovedný prístup k možnému budúcemu tehotenstvu (bez alkoholu a drog).
V prípade záujmu o niektorú z vyššie uvedených skupinových aktivít je potrebné vypísať žiadosť.
TEŠÍME SA NA SPOLUPRÁCU! KOLEKTÍV CPP
|
||||||